belöningsbaserad hästträning

Hästskola i Norr

För tidsenlig,
belöningsbaserad hästträning
Varför är belöningsbaserad hästträning bra för barn?

I den belöningsbaserade träningen fokuserar vi som namnet säger på belöningar, beröm och på att uppmuntra varandra och hästarna. Vi riggar träningssituationer där det är lätt att lyckas och att göra rätt för både hästen och barnet.

Det förekommer inga spön, bett eller hårda tag i grimskaftet i hanteringen av hästarna hos oss.

Hur förstår hästen då vad den ska göra?

- Jo, genom att vi skapar en miljö som hästarna tycker om och där de deltar frivilligt i träningen och där det är lätt att göra rätt. Och med hjälp av matbelöningar - ett väletablerad sätt att träna till exempel hundar och djurparksdjur på som sprider sig mer och mer till hästvärlden.

Gör inte hästen allt bara för maten då?

- Våra hästar lämnar faktiskt sin mat på backen för att träna med oss, trots att det är samma mat som vi använder som belöning. Men även om så inte vore fallet, så är ju frågan: varför gör hästarna det vi vill om vi inte ger dem mat? Svaret är: För att vi ökar trycket annars.

Fakta:

Ett beteende (något en individ gör) sker alltid av en anledning.

Antingen vill individen komma undan något (ett tryck eller obehag) eller

så vill individen komma åt någonting den vill ha (en resurs som en matbit).

På våra kurser lägger vi stort fokus på att hästen och eleven ska lyckas tillsammans. Vi vill skapa tillit genom att ta hänsyn på hästens känslor och behov. Det kräver att vi lär oss att vara lyhörd, att kommunicera på ett väldigt nyanserad sätt och att vi respekterar varandra. Genom allt detta främjar vi bland annat barnets empati, självkänsla, självförtroende och inkänningsförmåga.

Teorikunskap vävs in på ett naturligt, spännande och pedagogiskt sätt alltid kopplad till praktiken. Teorin handlar framförallt om att förstå hästens språk, känslor, naturliga beteenden och behov. Och hur man tar hand om en häst för att den ska må bra.

På det viset blir lärmiljön lugn och trygg för barnen och hästarna och vi kan tillsammans uppleva många glädjefyllda stunder.

Vi bjuder in dig till att bli en del av vår gemenskap och uppleva den unika känslan av samarbete och tillit som uppstår när vi arbetar med belöningsbaserad hästträning.

Oavsett om ditt barn är nybörjare eller redan har erfarenhet, så är våra kurser utformade för att passa alla nivåer. Vi tror på att skapa positiva upplevelser som varar livet ut och att bygga starka och kärleksfulla relationer med våra hästar.

Ta steget och ge ditt barn möjligheten att utforska hästarnas fascinerande värld på ett tryggt och roligt sätt.

Välkommen till Hästskola i Norr – där hästar och barn växer tillsammans!

Kursstart är vecka 11

Har du frågor eller funderingar eller vill komma och hälsa på innan kursstart?

Tveka inte att höra av dig. Klicka här!

Eller så...